Recenze knihy Městský obvod Plzeň 1

Recenze knihy, autorka: Dana Vondrášková na portálu eSeznam.cz

Název knihy: Městský obvod Plzeň 1
Podtitul: Roudná, Lochotín, Košutka, Bolevec, Vinice, Bílá Hora
Autoři: Tomáš Bernhardt, Petr Mazný, Petr Flachs
Starý most 2018, 176 stran

Překvapivě se první městský obvod Plzně netýká jejího centra, vyjma staré historické části Roudné, ale několika předměstí, která si už jen do jisté míry zachovala svůj někdejší ráz. Obvod je druhou nejlidnatější částí města především díky velkým sídlištím, postavených koncem minulého století.

Autoři seznamují s historií jednotlivých lokalit, z nichž například Roudná vznikla už před založením Plzně. Kromě přízemních domků dělníků tu došlo k větší výstavbě kolem roku 1900 a mezi světovými válkami. Později hrozila Roudné demolice a následná výstavba nového sídliště. Naštěstí k tomu nedošlo, naopak se začalo s rekonstrukcí stávajících, mnohdy cenných objektů. Lochotín s honosnými venkovskými sídly místní honorace měly proslavit lázně, avšak léčivý pramen nebyl natolik silný, aby zamýšlenou realizaci lázeňství plně umožnil. Krajinářský park s lázeňským pavilonem, kde se konaly proslulé bály, na něž chodíval i mladý Bedřich Smetana, se pak stal oblíbeným místem vycházek. V pozdějších letech byla v jeho blízkosti vybudována zoologická zahrada, nejnavštěvovanější turistický cíl Plzeňského kraje. Košutka svým jezírkem, stejně jako Bolevec rozsáhlým rybníkem láká rovněž k rekreaci. Kolem obou čtvrtí se koncem 20. století rozrostla rozsáhlá sídliště a nadobro změnila jejich původní vzhled, který například v Bolevci připomíná zachovalá historická náves. Panelová výstavba Severního Předměstí na území dnešních Vinic a Lochotína s 5 500 byty byla dokončena během pěti let roku 1980. Plzeňské Pozemní stavby přitom dosáhly celorepublikového prvenství v rychlosti výstavby bytů. Jedině Bílá Hora, nacházející se na východní straně Boleveckého rybníka v přírodním prostředí, si dodnes udržela svůj venkovský ráz bez okolní zástavby.

Velkoryse pojatá kniha v převažující obrazové části se stovkami fotografií zve na procházku obvodem a umožňuje srovnání, jak se jeho podoba v průběhu let měnila. Snímky zachycují i různé fáze výstavby sídlišť, jejichž moderní vzhled kontrastuje s romantickou a na pohled idylickou atmosférou staré zástavby.

Publikace je cenná nejen pro Plzeňany a návštěvníky Plzně, ale také pro milovníky historie a architektury.